Skip to main content

"Lentävä auto" eli halpa VTOL (Vertical Take-Off and Landing) lentokone voi ehkä joskus lentää jopa avaruuteen

Moller M400 "Skycar"
(Kuva I)

Unelma "lentävästä autosta" on ollut aina autotehtaiden mielessä, ja tällä termillä tarkoitetaan oikeastaan halpaa helikopteria, joka kykenee liikkumaan maassa kuin auto, ja nousemaan ilmaan silloin kuin kuljettaja haluaa niin tehdä. Mutta tietenkin tässä tapauksessa ongelmia tulee nimenomaan lentolupakirjojen kanssa, ja tuon takia tällaiset välineet ovat vielä suunnitteluasteella, mutta tietenkin niitä kehitetään kaiken aikaa. Ja joissakin suunnitelmissa on ollut sellainen aspekti, että nämä välineet tulisivat pelastuspalveluiden sekä erilaisten muiden laitosten käyttöön. Ja ehkä joskus tulevaisuudessa ne voivat myös olla jokaisen ihmisen ostettavissa. Mutta silloin voi olla niin, että tuo väline lentäessään käyttää autopilottia, eli sitä ohjataan jostain lennonjohdosta tai tietokonekeskuksesta eikä sen ajajalla ole ehkä edes mahdollisuutta saada "lentävää autoa" hallintaansa.


Kuitenkin on olemassa ajatus siitä, että joskus tulevaisuudessa aletaan rakentaa myös avaruusaluksia, joiden hinta olisi samaa luokkaa kuin nykyisten henkilöautojen, mutta tietenkin tuollainen pienikokoinen pystysuoraan nouseva sekä laskeva avaruusalus on vielä erittäin pitkällä toteuttamisestaan. Kuitenkin tuollainen väline olisi teoriassa mahdollinen, jos noissa laitteissa olisi mahdollista käyttää pientä ydinreaktoria, mikä sitten varustetaan turbogeneraattoreilla, joilla saadaan aikaan voimakas sähkövirta. Tuolloin voisivat SciFi-elokuvista tutut autoiksi naamioidut avaruusalukset olla totta, mutta käytännössä näitä välineitä ei ehkä kuitenkaan aivan meidän elinaikanamme tulla rakentamaan.

1950-luvun taiteilijan näkemys "lentävästä autosta"
(Kuva II)

Ydinvoiman vastustaminen on niin valtavan voimakasta, että en usko että kukaan oikeasti saisi lupaa varustella autoja tai helikopteria kevyellä synteettisiä radioaktiivisia alkuaineita kuten Einsteiniumia käyttävällä reaktorilla. Kaikkein villeimmissä visioissa voitaisiin tuollainen lentävä auto varustaa esimerkiksi paljon puhutulla MDD:llä (Magneto Dynamic Drive), mikä on oikeastaan pelkkä sarja magneetteja, jotka imevät moottorin etureunan ionisoimaa  kaasua tai nestettä lävitseen, jolloin alus ikään kuin imeytyy eteenpäin. MDD on siis toimiessaan moottori, joka tekisi tuollaisen auton tai jokamiehen avaruusaluksen mahdolliseksi. Tuolloin aluksen tai auton hytti pitää sitten tietenkin paineistaa kunnolla, ja varustaa esimerkiksi ohuella kullasta valmistetulla kerroksella, joka sitten suojaisi miehistöä säteilyltä.


Tai sitten heidän pitää käyttää avaruuspukuja koko operaation ajan, jolloin auton rakenteesta tulee kevyempi, kuin mitä se olisi painehytin kanssa. Ja tuolloin aluksen kestävyyttä voidaan parantaa päästämällä siitä kaikki ilma pois, jotta rakenteesta tulee mahdollisimman keveä. Näet kiertoradalla sitten pitäisi muistaa se, että kosminen säteily tappaa ihmisen hyvin tehokkaasti. Jos tuo ajoneuvo sitten varustetaan sähkömagneettisella suojakilvellä, niin silloin voidaan aurinkotuulen hiukkaset kääntää pois sen rungon läheltä, jolloin säteilysairauden riski laskee melko paljon.


Näet tuolloin saadaan poistettua Alfa ja Beta-hiukkaset, jolloin ainoastaan gamma-säteily jää jäljelle.Tälle asialle ei voida tehdä mitään, koska  Gammasäteily on elektromagneettista säteilyä, jota ei voi kääntää niin helposti pois kohteesta. Beta ja Alfa-säteet ovat ionisoituneita hiukkaisia eli atomin ytimiä sekä elektroneja, jotka ovat todella haitallisia ihmisille ja muille eläimille, koska osuessaan soluun rikkoo tuollainen ioni erittäin tehokkaasti solujen DNA:ta, mistä sitten seuraa lopulta syöpä. Saman tekee myös gammasäteily, mutta se ei niin helposti tuoha solujen DNA:ta. Joten tätä taustaa vasten voidaan ajatella, että nuo hiukkaset ovat paljon vaarallisempia kuin Gammasäteily, mutta se sitten lopulta rikkoo solujen tumien DNA:n.


Joten voidaan todeta että myöskään Gammasäteilyä ei ihminen tai mikään eliö kestä loputtomiin, vaan lopulta on aina edessä solun perimään kohdistuva mutaatio, mikä johtaa syöpään. Joten lopulta solut saavat liikaa säteilyä ja alkavat kuolla tai muuttua hyödyttömiksi elimistön kannalta, mikä tekee niistä syöpäsoluja. Kuitenkin siitä että jokin asia on teoriaa, on pitkä matka käytännön sovellukseen. Toimiakseen tämä auto vaatisi erittäin voimakkaan magneetin, jotta tuo moottori sitten saisi tarvitsemansa työntövoiman, ja missään nimessä mikään muu kuin ydinvoima ei saisi aikaan niin suurta tehoa, että WARP voisi toimia ilmakehässä. Tai sitten sähköä voidaan siirtää autoon tai alukseen langattomasti radioaaltojen avulla, jolloin nuo välineeseen kiinnitetyt magneettiseen rataan perustuvat moottorit kykenevät toimimaan tarpeeksi tehokkaasti.


Mikäli tuollainen ydinvoimaa käyttävä "lentävä auto" voidaan jossain vaiheessa rakentaa, niin silloin tietenkin se mullistaisi lähes kaiken innovaation, mitä voimme edes kuvitella, ja WARP-ajolla sitten voidaan teoriassa sitten ylittää valon nopeus, tai ainakin sillä voidaan saavuttaa tuo maaginen 300 000 kilometrin sekuntinopeus. Tuolloin voisimme sitten matkustaa ainakin omassa aurinkokunnassamme rajattomasti, mutta jos tuo auto tai avaruusalus riistäytyy hallinnasta kun se lähestyy Maapalloa, niin törmäyksessä vapautuu niin paljon energiaa, että koko planeetta saattaa räjähtää kappaleiksi.


Eli tämän takia näitä planeettojen väliseen lentoon tarkoitettuja "jokamiehen avaruussukkuloita" emme ehkä ihan heti tule näkemään autokauppojen ikkunoissa. Kun mietitään lentävän auton sotilaallisia sovelluksia, niin tietenkin tuollainen väline voidaan varustaa konetykeillä tai rakettikaseteilla, jolloin sillä voidaan hyökätä kohteeseen kuten lentokoneella. Ja noiden laitteiden nopeus on verraten suuri perinteisiin helikoptereihin nähden. Eli ylimmässä  kuvassa (Kuva 1.) oleva Moller 400 saavuttaa 491 km/h huippunopeuden. Joten sillä varmasti on potentiaalista käyttöä monissa tehtävissä.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica