Yksi öljy-yhtiöiden pääasiallisesta ansainta-logiikasta eli tulonlähteistä on nimenomaan liikenne, ja sen takia nämä lähinnä petrokemian tuotteiden jakeluun keskittyvät yhtiöt ovat kilpaa arvostelemassa sähköautoja sekä korostamalla sitä, kuinka kallis ratkaisu esimerkiksi aurinkopaneeleilla varustettu talo oikeastaan on. Samalla tietenkin korostetaan sitä, että jos kaikki maamme autot sitten muuttuisivat sähkökäyttöisiksi, kuten esimerkiksi Tesla on, niin silloin tietenkin maamme voimalaitosten pitäisi tuottaa lisää sähköä sellainen määrä, mikä vastaa Olkiluodon ydinvoimalan vuosittaista sähköntuotantoa. Samoin noissa lehtiartikkeleissa puhutaan yksipuolisesti vain siitä, mitä tuulivoima maksaa, eikä missään mainita sitä, että tuulivoima on sitten vain yksi mahdollisuus tuottaa energiaa uusiutuvista luonnonvaroista.
Kuitenkin meillä Suomessa on petrokemian tuotteiden myynti ja valmistus erittäin tarkasti säännösteltyä, ja sitä varten on valtion monopoli nimeltään Neste, jonka valta tässä asiassa on aivan sama kuin Alkolla, joka on alkoholituotteiden jakelua sekä valmistamista valvova monopoli. Syy miksi Nesteellä on monopolioikeudet petrokemian tuotteisiin johtuu siitä, että tällä tavalla voidaan sitten siitä, että noita tuotteita voidaan käyttää esimerkiksi lahjomiseen, mutta samalla syy tuohon monopoliin on se, että ihmiset tarvitsevat petrokemian tuotteita. Petrokemian tuotteet ovat sellaisia, että ilman niitä ei maailma pyöri.
Tietenkin petrokemian tuotteiden nousu arvoon arvaamattomaan johtuu siitä, että moottoroitu sodankäynti vaatii öljytuotteita, mikä tietenkin on noiden motorisoitujen asevoimien akilleenkantapää ja jos joku sitten päättää esimerkiksi lopettaa panssaridivisioonan taipaleen, niin hänen tarvitsee vain kaataa sokeria sen polttoaineeseen. Tai jos joku tekee saman esimerkiksi normaalii jakeluun tarkoitetulle dieselille, niin silloin jäävät rekat seisomaan paikalleen, kun sokeri tukkii dieselmoottorin suuttimet. Tuota temppua ovat esimerkiksi mafian miehet käyttäneet, kun he ovat sabotoineet kilpailevia kuljetusfimoja. Eli kilpailijoiden autojen tankkiin on vain pudotettu sokeria, niin silloin ovat jääneet ajot ajamatta.
Kuten varmaan kaikki tietävät, niin missään nimessä yksityisautoilu ei välttämättä lisääntyisi, vaikka siirtyisimme sähköautojen aikakauteen välittömästi. Se mikä öljy-yhtiöitä tässä muutoksessa tietenkin kismittäisi on se, että niiltä jäisi silloin vältavat tulot saamatta, jos ihmiset luopuisivat autoista sekä samalla vaihtaisivat öljylämmityksestä kaukolämpöön, jota voidaan tehostaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla. Kuitenkin tuollainen ratkaisu toisi ihmisille säästöä, ja esimerkiksi Tesla-yhtiön kehittämä kattoon kiinnitettävä aurinkopaneeleilla päällystetty kattotiili on myös halvempi kuin normaali kattomateriaali.
Mutta se mikä tietenkin saa aikaan tällaiseen uuteen energianlähteeseen kohdistuvan kritiikin on se, että samalla markkinoille tulevat hyvät uuden sukupolven tyhjiöön perustuvat lämpökattilat. Nämä erittäin tehokkaalla lämmön erityksellä varutetut kattilat vähentävät myös öljyn kulutusta ovat oikeastaan vähän kaksipiippuinen asia noiden öljy-yhtiöiden kannalta, jotka haluavat varmasti ihmisten valitsevan heidän ratkaisunsa joutuvat silloin vähentämään myyntiä.
Nämä öljykattilat perustuvat samaan tekniikkaan kuin mitä käytetään termospulloissa. Eli tulipesän ja lämmönvaihtimen ympärille on tehty tyhjiökerros, minkä tarkoitus on estää lämmön karkaaminen ja samalla parantaa kattiloiden hyötysuhdetta vähentämällä sitä pintaa, minkä kautta lämpö pääsee säteilemään ulos kattilasta. Tuota kattilasta ohi vesikierron poistuvaa lämpöä kutsutaan nimellä ”hukkalämpö”.
Öljyn käyttö ihmisten peruspolttoaineena on ikään kuin iskostunut ihmisten mieliin, koska koko länsimainen teollisuusyhteiskunta perustuu öljyn käyttöön polttoaineena sekä pienissä paikalliskohteissa kuten omakotitalojen lämmityksessä sekä ajoneuvoissa. Sen takia öljyn korvaamiseen muilla energianlähteillä on suhtauduttu tähän asti hiukan epäilevästi. Samoin maapallolle voidaan saada aikaan täysin puhdasta energiaa siirtymällä vetytalouteen, missä perinteisen maakaasun asemasta voidaan putkistoon johtaa vetyä. Mutta se miten vetyä tuotetaan on kuitenkin asia, minkä ratkaisemiseen on käytetty enemmän kuin yksi pannu kahvia.
Tietenkin kaikkein paras tapa tuottaa vetyä on hajottaa merivettä elektrolyysillä, joka saadaan aikaan uusiutuvilla luonnonvaroilla. Esimerkiksi maalämpöä voidaan käyttää tehokkaasti hyväksi, kun turbogeneraattoreilla tuotetaan sähköä, jolla vettä hajotetaan kuljetettavaksi putkea pitkin jakelu kohteisiin. Mutta sitten tietenkin voidaan kysyä, että mitä varten meidän pitää aina uskoa, että autoilu lisääntyisi sähköautoihin siirtymisen yhteydessä, koska kaupunkien tilanpuutteelle ei kuitenkaan voitaisi tehdä mitään. Eli autoilun ongelma on siinä, että tilan puutteeseen ei uusilla sähköautoilla ole mitään ratkaisua.
Comments
Post a Comment