Skip to main content

Mikä oikeastaan saa ihmiset pitämään öljytuotteita ainoina oikeina energianlähteinä?


Yksi öljy-yhtiöiden pääasiallisesta ansainta-logiikasta eli  tulonlähteistä on nimenomaan liikenne, ja sen takia nämä lähinnä petrokemian tuotteiden jakeluun keskittyvät yhtiöt ovat kilpaa arvostelemassa sähköautoja sekä korostamalla sitä, kuinka kallis ratkaisu esimerkiksi aurinkopaneeleilla varustettu talo oikeastaan on. Samalla tietenkin korostetaan sitä, että jos kaikki maamme autot sitten muuttuisivat sähkökäyttöisiksi, kuten esimerkiksi Tesla on, niin silloin tietenkin maamme voimalaitosten pitäisi tuottaa lisää sähköä sellainen määrä, mikä vastaa Olkiluodon ydinvoimalan vuosittaista sähköntuotantoa. Samoin noissa lehtiartikkeleissa puhutaan yksipuolisesti vain siitä, mitä tuulivoima maksaa, eikä missään mainita sitä, että tuulivoima on sitten vain yksi mahdollisuus tuottaa energiaa uusiutuvista luonnonvaroista.


Kuitenkin meillä Suomessa on petrokemian tuotteiden myynti ja valmistus erittäin tarkasti säännösteltyä, ja sitä varten on valtion monopoli nimeltään Neste, jonka valta tässä asiassa on aivan sama kuin Alkolla, joka on alkoholituotteiden jakelua sekä valmistamista valvova monopoli. Syy miksi Nesteellä on monopolioikeudet petrokemian tuotteisiin johtuu siitä, että tällä tavalla voidaan sitten siitä, että noita tuotteita voidaan käyttää esimerkiksi lahjomiseen, mutta samalla syy tuohon monopoliin on se, että ihmiset tarvitsevat petrokemian tuotteita. Petrokemian tuotteet ovat sellaisia, että ilman niitä ei maailma pyöri.


Tietenkin petrokemian tuotteiden nousu arvoon arvaamattomaan johtuu siitä, että moottoroitu sodankäynti vaatii öljytuotteita, mikä tietenkin on noiden motorisoitujen asevoimien akilleenkantapää ja jos joku sitten päättää esimerkiksi lopettaa panssaridivisioonan taipaleen, niin hänen tarvitsee vain kaataa sokeria sen polttoaineeseen. Tai jos joku tekee saman esimerkiksi normaalii jakeluun tarkoitetulle dieselille, niin silloin jäävät rekat seisomaan paikalleen, kun sokeri tukkii dieselmoottorin suuttimet. Tuota temppua ovat esimerkiksi mafian miehet käyttäneet, kun he ovat sabotoineet kilpailevia kuljetusfimoja. Eli kilpailijoiden autojen tankkiin on vain pudotettu sokeria, niin silloin ovat jääneet ajot ajamatta.


Kuten varmaan kaikki tietävät, niin missään nimessä yksityisautoilu ei välttämättä lisääntyisi, vaikka siirtyisimme sähköautojen aikakauteen välittömästi. Se mikä öljy-yhtiöitä tässä muutoksessa tietenkin kismittäisi on se, että niiltä jäisi silloin vältavat tulot saamatta, jos ihmiset luopuisivat autoista sekä samalla vaihtaisivat öljylämmityksestä kaukolämpöön, jota voidaan tehostaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla. Kuitenkin tuollainen ratkaisu toisi ihmisille säästöä, ja esimerkiksi Tesla-yhtiön kehittämä kattoon kiinnitettävä aurinkopaneeleilla päällystetty kattotiili on myös halvempi kuin normaali kattomateriaali.


Mutta se mikä tietenkin saa aikaan tällaiseen uuteen energianlähteeseen kohdistuvan kritiikin on se, että samalla markkinoille tulevat hyvät uuden sukupolven tyhjiöön perustuvat lämpökattilat. Nämä erittäin tehokkaalla lämmön erityksellä varutetut kattilat vähentävät  myös öljyn kulutusta ovat oikeastaan vähän kaksipiippuinen asia noiden öljy-yhtiöiden kannalta, jotka haluavat varmasti ihmisten valitsevan heidän ratkaisunsa joutuvat silloin vähentämään myyntiä.


Nämä öljykattilat perustuvat samaan tekniikkaan kuin mitä käytetään termospulloissa. Eli tulipesän ja lämmönvaihtimen ympärille on tehty tyhjiökerros, minkä tarkoitus on estää lämmön karkaaminen ja samalla parantaa kattiloiden hyötysuhdetta vähentämällä sitä pintaa, minkä kautta lämpö pääsee säteilemään ulos kattilasta. Tuota kattilasta ohi vesikierron poistuvaa lämpöä kutsutaan nimellä ”hukkalämpö”.


Öljyn käyttö ihmisten peruspolttoaineena on ikään kuin iskostunut ihmisten mieliin, koska koko länsimainen teollisuusyhteiskunta perustuu öljyn käyttöön polttoaineena sekä pienissä paikalliskohteissa kuten omakotitalojen lämmityksessä sekä ajoneuvoissa. Sen takia öljyn korvaamiseen muilla energianlähteillä on suhtauduttu tähän asti hiukan epäilevästi. Samoin maapallolle voidaan saada aikaan täysin puhdasta energiaa siirtymällä vetytalouteen, missä perinteisen maakaasun asemasta voidaan putkistoon johtaa vetyä. Mutta se miten vetyä tuotetaan on kuitenkin asia, minkä ratkaisemiseen on käytetty enemmän kuin yksi pannu kahvia.


Tietenkin kaikkein paras tapa tuottaa vetyä on hajottaa merivettä elektrolyysillä, joka saadaan aikaan uusiutuvilla luonnonvaroilla. Esimerkiksi maalämpöä voidaan käyttää tehokkaasti hyväksi, kun turbogeneraattoreilla tuotetaan sähköä, jolla vettä hajotetaan kuljetettavaksi putkea pitkin jakelu kohteisiin. Mutta sitten tietenkin voidaan kysyä, että mitä varten meidän pitää aina uskoa, että autoilu lisääntyisi sähköautoihin siirtymisen yhteydessä, koska kaupunkien tilanpuutteelle ei kuitenkaan voitaisi tehdä mitään. Eli autoilun ongelma on siinä, että tilan puutteeseen ei uusilla sähköautoilla ole mitään ratkaisua.

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...