Skip to main content

Mikä oikeastaan saa ihmiset pitämään öljytuotteita ainoina oikeina energianlähteinä?


Yksi öljy-yhtiöiden pääasiallisesta ansainta-logiikasta eli  tulonlähteistä on nimenomaan liikenne, ja sen takia nämä lähinnä petrokemian tuotteiden jakeluun keskittyvät yhtiöt ovat kilpaa arvostelemassa sähköautoja sekä korostamalla sitä, kuinka kallis ratkaisu esimerkiksi aurinkopaneeleilla varustettu talo oikeastaan on. Samalla tietenkin korostetaan sitä, että jos kaikki maamme autot sitten muuttuisivat sähkökäyttöisiksi, kuten esimerkiksi Tesla on, niin silloin tietenkin maamme voimalaitosten pitäisi tuottaa lisää sähköä sellainen määrä, mikä vastaa Olkiluodon ydinvoimalan vuosittaista sähköntuotantoa. Samoin noissa lehtiartikkeleissa puhutaan yksipuolisesti vain siitä, mitä tuulivoima maksaa, eikä missään mainita sitä, että tuulivoima on sitten vain yksi mahdollisuus tuottaa energiaa uusiutuvista luonnonvaroista.


Kuitenkin meillä Suomessa on petrokemian tuotteiden myynti ja valmistus erittäin tarkasti säännösteltyä, ja sitä varten on valtion monopoli nimeltään Neste, jonka valta tässä asiassa on aivan sama kuin Alkolla, joka on alkoholituotteiden jakelua sekä valmistamista valvova monopoli. Syy miksi Nesteellä on monopolioikeudet petrokemian tuotteisiin johtuu siitä, että tällä tavalla voidaan sitten siitä, että noita tuotteita voidaan käyttää esimerkiksi lahjomiseen, mutta samalla syy tuohon monopoliin on se, että ihmiset tarvitsevat petrokemian tuotteita. Petrokemian tuotteet ovat sellaisia, että ilman niitä ei maailma pyöri.


Tietenkin petrokemian tuotteiden nousu arvoon arvaamattomaan johtuu siitä, että moottoroitu sodankäynti vaatii öljytuotteita, mikä tietenkin on noiden motorisoitujen asevoimien akilleenkantapää ja jos joku sitten päättää esimerkiksi lopettaa panssaridivisioonan taipaleen, niin hänen tarvitsee vain kaataa sokeria sen polttoaineeseen. Tai jos joku tekee saman esimerkiksi normaalii jakeluun tarkoitetulle dieselille, niin silloin jäävät rekat seisomaan paikalleen, kun sokeri tukkii dieselmoottorin suuttimet. Tuota temppua ovat esimerkiksi mafian miehet käyttäneet, kun he ovat sabotoineet kilpailevia kuljetusfimoja. Eli kilpailijoiden autojen tankkiin on vain pudotettu sokeria, niin silloin ovat jääneet ajot ajamatta.


Kuten varmaan kaikki tietävät, niin missään nimessä yksityisautoilu ei välttämättä lisääntyisi, vaikka siirtyisimme sähköautojen aikakauteen välittömästi. Se mikä öljy-yhtiöitä tässä muutoksessa tietenkin kismittäisi on se, että niiltä jäisi silloin vältavat tulot saamatta, jos ihmiset luopuisivat autoista sekä samalla vaihtaisivat öljylämmityksestä kaukolämpöön, jota voidaan tehostaa esimerkiksi aurinkopaneeleilla. Kuitenkin tuollainen ratkaisu toisi ihmisille säästöä, ja esimerkiksi Tesla-yhtiön kehittämä kattoon kiinnitettävä aurinkopaneeleilla päällystetty kattotiili on myös halvempi kuin normaali kattomateriaali.


Mutta se mikä tietenkin saa aikaan tällaiseen uuteen energianlähteeseen kohdistuvan kritiikin on se, että samalla markkinoille tulevat hyvät uuden sukupolven tyhjiöön perustuvat lämpökattilat. Nämä erittäin tehokkaalla lämmön erityksellä varutetut kattilat vähentävät  myös öljyn kulutusta ovat oikeastaan vähän kaksipiippuinen asia noiden öljy-yhtiöiden kannalta, jotka haluavat varmasti ihmisten valitsevan heidän ratkaisunsa joutuvat silloin vähentämään myyntiä.


Nämä öljykattilat perustuvat samaan tekniikkaan kuin mitä käytetään termospulloissa. Eli tulipesän ja lämmönvaihtimen ympärille on tehty tyhjiökerros, minkä tarkoitus on estää lämmön karkaaminen ja samalla parantaa kattiloiden hyötysuhdetta vähentämällä sitä pintaa, minkä kautta lämpö pääsee säteilemään ulos kattilasta. Tuota kattilasta ohi vesikierron poistuvaa lämpöä kutsutaan nimellä ”hukkalämpö”.


Öljyn käyttö ihmisten peruspolttoaineena on ikään kuin iskostunut ihmisten mieliin, koska koko länsimainen teollisuusyhteiskunta perustuu öljyn käyttöön polttoaineena sekä pienissä paikalliskohteissa kuten omakotitalojen lämmityksessä sekä ajoneuvoissa. Sen takia öljyn korvaamiseen muilla energianlähteillä on suhtauduttu tähän asti hiukan epäilevästi. Samoin maapallolle voidaan saada aikaan täysin puhdasta energiaa siirtymällä vetytalouteen, missä perinteisen maakaasun asemasta voidaan putkistoon johtaa vetyä. Mutta se miten vetyä tuotetaan on kuitenkin asia, minkä ratkaisemiseen on käytetty enemmän kuin yksi pannu kahvia.


Tietenkin kaikkein paras tapa tuottaa vetyä on hajottaa merivettä elektrolyysillä, joka saadaan aikaan uusiutuvilla luonnonvaroilla. Esimerkiksi maalämpöä voidaan käyttää tehokkaasti hyväksi, kun turbogeneraattoreilla tuotetaan sähköä, jolla vettä hajotetaan kuljetettavaksi putkea pitkin jakelu kohteisiin. Mutta sitten tietenkin voidaan kysyä, että mitä varten meidän pitää aina uskoa, että autoilu lisääntyisi sähköautoihin siirtymisen yhteydessä, koska kaupunkien tilanpuutteelle ei kuitenkaan voitaisi tehdä mitään. Eli autoilun ongelma on siinä, että tilan puutteeseen ei uusilla sähköautoilla ole mitään ratkaisua.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica