Skip to main content

Tuhansia uusia robotteja astuu kohta vanhoihin ammatteihin, jotka vaativat ammattitaitoa, mutta ovat samalla myös hyvin mekaanisia




Rekkakuski ovat ammattilainen, joka ehkä katoaa kohta liikenteestä täysin, jos Tesla-yhtiöiden sekä Googlen suunnitelmat tuoda tuhansia autopilotin avulla kuljetettavia rekkoja maanteille. Nuo robottirekat eivät tarvitse kuljettajia ollenkaan, vaan niiden toiminta perustuu tekoälyyn sekä niiden sisällä olevien tietokoneiden kykyyn jakaa resurssejaan muiden tietokoneiden kanssa Internetin yli, mikä sitten tietenkin tekee noiden tietokoneiden vaatimustasosta inhimillisen.


Silloin ei tietenkään tarvita mitään erityisen tehokkaita tietokoneita, koska noissa automaattiohjauksella toimivien ajoneuvojen tietokone voi pyytää muiden tietokoneiden resursseja apuun käyttäen 4G-dataa sekä langattomia tietoverkkoja hyödykseen. Tuollaisten verkottuneiden tietokoneiden toiminta on samanlaista kuin autonomisesti toimivien nanohelikopteriparvien toiminta on.


Tuolloin noiden verkossa olevien laitteiden IP-osoite on sama, mikä tekee niiden tietokoneista sellaisen, että kaikki nuo verkkoon liitetyt tietokoneet muodostavat ikään kuin yhden valtavan tietokoneen, jolla voisi olla erittäin suuri laskentakapasiteetti, jolloin nuo nanohelikopterit voivat toimia hyvin itsenäisesti. Sama tietenkin koskee kaikkia muitakin tuollaiseen dataverkkoon liitettyjä laitteita.


Kyseisessä spekulatiivisessa tapauksessa voisi olla niin, että esimerkiksi moottoriteillä voisi automaattiohjausta käyttävä auto sitten liikkua ilman ajajaa, jos vain sen ohjelmoija muistaa, että maanteillä väistetään aina jarrua painamalla, jotta hän ei luo ohjelnistoa, joka sitten tekee esimerkiksi yllättävässä tilanteessa sellaisa asioita, mitä normaali ihminen ei tekisi ainakaan tahallaan, mutta jos auton eteen syntyvää yllättävää tilannetta ei olla ohjelmistoa kehitettäessä huomioitu, niin silloin seuraa erittäin ikäviä vaaratilanteita Ja sitten tietenkin voi kuljettaja puuttua toimintaan, jos eteen sattuu tulemaan odottamaton este. Mutta toki tekoäly voidaan ohjelmoida sellaiseksi, että se huomioi esimerkiksi asfalttityöntekijöiden sekä poliisien käsimerkit, ja osaa välttää kolariautoja sekä ihmisiä.


Kuitenkin voidaan ajatella sellaista tilannetta, että joku sitten ottaa tällaisen rekan hallintaansa tietokonemurron avulla, niin silloin tietnekin voi edessä olla hyvin vakavia vaaratilanteita, ja muutenkin autojen tietokoneistuksen lisääminen voi aiheuttaa katastrofin, jos tuo autoissa oleva "musta laatikko" hakkeroidaan. Ja se mikä lisää riskejä on tietenkin autojen "chippaaminen" esimerkiksi asentamalla siihen ohjelmiston, missä polttoaineen seossuhteita sekä syöttötehoa lähdetään muuttelemaan niin, että auton moottorista saadaan lisää tehoa irti.


Tuolloin voi ohjelmiston valmistaja tai suoritusarvojen muuttaja tehdä virheen, ja muuttaa vahingossa esimerkiksi auton ABS-jarrujen säätöä, jolloin voi tapahtua hyvin ikäviä asioita, kun auto kääntyy ympäri tiellä, jos sen toinen etujarru ei sitten enää tottelekaan jarruja. Toinen hyvin hyytävä tapa toimia on mahdollisesti jo käytössä.


Kyseisessä tapauksessa  auton moottoritilassa olevan USB-tikun paikalle liitetään esimerkiksi mokkula, jonka avulla auto sitten voidaan ottaa hallintaan. Näin on edessä hyvin ikävä tilanne, jos hakkeri haluaa esimerkiksi kytkeä auton jarrut päälle keskellä moottoritietä, tai vaihtaa vakionpeuden säätimen kalibroitia, jolloin auto sitten lähtee liikkeelle hyvin kovalla vauhdilla.



Tietenkin jos käytössä on autopilotti, joka hakkeroidaan, niin silloin tietenkin voidaan ajatella, että joku voisi tuolloin tehdä tällaisella autolla etäohjatun täydellisen rikoksen, missä sitten ainoastaan moottoritilassa oleva mokkula on todisteena siitä, että auto on otettu hallintaan ennen törmäystä. Eli tuon jälkeen voi hakkeri poistaa luomansa ohjelmiston auton tietokoneelta, kun hän on ensin töytännyt tuolla autolla rekan alle.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...