Skip to main content

Diesel ei ole saasteiden suhteen ongelmaton, kuten ei mikään muukaan polttomoottori ole täysin saasteeton


Dieselmoottori on hiilidioksidin osalta erittäin puhdas, mutta kuten varmaan kaikki tietävät, niin kaikki eivät ole ajatelleet esimerkiksi sitä, että tuo moottori kehittää typen oksideja, vaikka se varustetaan katalysaattorilla. Mutta tuon moottorityypin pääasiallinen ongelma ovat pienhiukkaset, joita ei saada oikein poistettua filtterillä, ja tuo dieselille tyypillinen musta savu johtuu nimenomaan näistä pienhiukkasista.

Ja tuo noki on siitä ikävää, että se sitten kerrostuu katalysaattorien pinnalle, jolloin ne lakkaavat toimimasta. Noiden lähinnä hiilestä koostuvien pienhiukkasten poistaminen pakokaasuista ei ole ongelmatonta, koska vaikka pakoputkeen on näennäisen helppo asentaa filtteri, niin kuitenkin se tukkeutuu hyvin nopeasti. Tuo sitten aiheuttaa moottorivaurion vaaran, koska tukkeutunut filtteri toimii kuten peruna tai joku muu tukos pakoputkessa, ja aiheuttaa vastapaineen nousua, mikä saattaa vahingoittaa moottoria hyvin pahasti.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034

Mutta nuo näennäisen vaarattomat nokihiukkaset aiheuttavat sen, että nokea alkaa kerrostua katalysaattorien pinnalle. Ja jos katalysaattorin platina ei pääse koskettamaan pakokaasuja, niin silloin tietenkin käy niin, että tuo hyvin tärkeä puhdistusväline ei enää toimi kuten sen pitäisi. Toimiakseen katalysaattori vaatii sen. että tuon laitteen pinta koskettaa pakokaasuja, ja jos siinä on jotain muuta ainetta välissä, niin silloin tietenkin pakokaasu jää puhdistamatta. Mutta tietenkin dieselin hiukkasissa on sellainen riski, että ne nostavat alueen ilman hiukkaspitoisuutta, ja se sitten tietenkin aiheuttaa keuhkosairauksia.


Vaikka dieselin pienhiukkaset ovat luonnolle näennäisen vaarattomia, koska ne ovat puhdasta hiiltä, niin jos noita hiukkasia on paljon, niin ne aiheuttavat tilanteen, missä keuhkoihin menee paljon tuollaisia pieniä hiukkasia. Samoin kun katalysaattorit lakkaavat toimimasta, niin ilmaan pääsee typen sekä rikin oksideja, ja tietenkin hiilidioksidi muuttuu vesistössä hiilihapoksi, mikä lisää nimenomaan happamuutta. Ja kun noita hiukkasia tulee ilmakehään tarpeeksi, niin silloin se lisää pilvien muodostumista. Jos pilviä on todella paljon, niin silloin sateet lisääntyvät sekä ilman lämpötila alenee, koska auringon valo ei pääse lämmittämään pilvien alla olevaa ilmaa.


Syy miksi ilmaston lämpenemistä pelätään liittyy juuri tähän ilmiöön. Eli se lisää pilvisyyttä mikä lähinnä napojen lähellä tapahtuessaan jäähdyttää nimen omaan napojen lähellä olevaa ilmaa. Ja tuo sitten aiheuttaa ilmiön mitä voidaan kutsua "pohjoiseksi el ninõksi", mikä johtaa ilmaston viilenemiseen pohjois- ja etelänapojen lähellä, ja samalla lämpötila päiväntasaajalla alkaa kohota.


Ja jos pilvet ovat valkeita, niin se sitten aiheuttaa sen, että auringon säteilyä alkaa heijastua takaisin avaruuteen, mikä viilentää planeetan pintaa. Eli ydintalven ajatus on juuri tässä. Jos ydinsota syttyisi, niin valtavat määrät metsää ja muuta palavaa materiaalia syttyy palamaan sekä suuret määrät vettä höyrystyy, jolloin Maapallo peittyy pilviin, jotka viilentävät sitä todella paljon, ja seurauksena olisi talvi, joka ehkä kestäisi vuosikymmeniä tai jopa vuosisatoja.


Kuitenkin ydintalvi voisi muodostua myös hyvin hitaasti, eli tuolloin ilmassa olevien hiukkasten määrä lisääntyy hitaasti, mikä laskee planeettamme lämpötilaa. Vaikka Maan keskilämpötila ei paljoa laskisi, niin jos vaikka joku tulivuori purkautuu, niin se saattaa lämpötilan laskun kanssa aiheuttaa sen, että tilanne muuttuukin kriittiseksi, koska tuollainen muutos tekee sään muutoksista helpommin tuhoisia, koska jos lämpötila laskee lähemmäksi nollaa, niin silloin on pelko siitä, että tuolla asialla on suurempi vaikutus vaikkapa viljaan, kuin mitä olemme koskaan edes miettineet.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...