Skip to main content

Voiko biohakkerointi tai GPS-paikannin vaarantaa ihmisen turvallisuuden? Eli kaikki maailman välineet ovat portti hyvään sekä pahaan.



Nykyään GSM-puhelimiin saa vaikka mitä lisävarusteita, joista yksi tietenkin on sykemittari, joka varmasti on erittäin mukava väline, mutta voiko tuollainen väline aiheuttaa ihmiselle oikeasti myös vaaratilanteita? Tuollainen ranteeseen kiinnitettävä sykemittari on kiinni puhelimessa langattoman yhteyden välityksellä, joten sen välittämä signaali voidaan tietenkin siepata, ja sitä kautta päästä käsiksi henkilön sydänkäyrään, joten tuolla tavoin sitten tietenkin esimerkiksi ihmisen yksityisyys voi vaarantua.

Kun puhutaan siitä, että normaalin ihmisen sydänkäyrään pääsee joku käsiksi, niin se ei varmaan mitään kovin vaarallista ole, mutta tuollaisia terveystietoja voidaan käyttää väärin, eli jos noista käyristä paljastuu sydänvika, niin silloin voi joku hyvin ovela rikollinen käyttää tuollaista tietoa hyväkseen, ja sitä kautta esimerkiksi antaa henkilölle sellaisia kemikaaleja, joilla sitten saadaan aiheutettua sydänkohtaus. Tuon kohtauksen aikaansaamiseen riittää se, että rintaan johdetaan voimakasta tasavirtaa, mikä sitten aiheuttaa sydämen pysähtymisen. Mutta tietenkin patologi yrittää selvittää sen, miksi henkilön sydän pysähtyy, ja silloin jos ei ole merkintää sydänviasta, on syytä epäillä henkirikosta. Samoin jos henkilön kalium- sekä klooripitoisuudet ovat epätavallisen korkeat on syytä epäillä kaliumkloraatti-pistosta, jolla on yritetty lavastaa sydänkohtausta.

Tuollaisten sykemittarien avulla voidaan ihmistä tarkkailla erittäin tarkasti, ja esimerkiksi hänen stressiään voidaan seurata sydämen sykkeen kautta. Eli kun ihminen stressaantuu, niin silloin syke tihenee, ja tuollaista laitetta voidaan käyttää vaikkapa silloin kun kartoitetaan ihmisen kykyä ajaa autolla. Kun koehenkilö istuu ratin taakse, niin tuollainen sykemittari voidaan asettaa hänen ranteeseensa, jolloin laitteisto voi havainnoida hänen kykyään toimia liikenteessä sekä samalla myös sitä, kuinka hän kiihtyy liikenteessä. Toki tuollaista biometristä tietoa keräävä laite voi olla käyttökelpoinen myös silloin, jos henkilön sopivuutta esimerkiksi lastenhoitajaksi arvioidaan.


Tuollainen väline havainnoi hyvin tehokkaasti ihmisen sykettä sekä verenpainetta, joka sitten tietenkin paljastaa sen, että kiihtyykö ihminen kovin helposti sellaisessa tilanteessa, missä hänen pitää olla rauhallinen. Biometristen tietojen avulla voidaan esimerkiksi urheilijan harjoitusohjelmaa muokata, niin että kunto-huippu saavutetaan nimenomaan kilpailuissa, mutta noiden välineiden avulla voidaan samalla myös etsiä ihmisiä, joilla on sellainen sydänvika, että heillä saattaa sydäninfarkti tulla voimakkaan rasituksen yhteydessä. Tällainen tietenkin kuulostaa loistavalta asialta, mutta kuitenkin on olemassa pelko siitä, että tuo tieto sitten päätyy jonkun asiattoman tahon käsiin ennen kuin tuolle kohde-henkilölle itselleen on kerrottu mitään.


Sitten edessä saattaa olla sellainen tilanne, missä joku saa päähänsä ryhtyä lavastamaan sydänkohtausta, koska tilaisuus tekee varkaan.Kuitenkin tällainen tieto voi pelastaa ihmisen hengen, jos hänet saadaan hoidon piiriin. Ja tietenkin häntä voidaan kehottaa välttämään esimerkiksi ultraurheilua kuten triathlonia. Eli nämä tunnistimet ovat kaksipiippuinen asia, josta kannattaa keskustella vähän tarkemmin.

Biometrisiä tunnistimia on nykyään lähes kaikkialla, ja yksi kaikkein eniten käytetyistä on puhelinten sormenjälkitunnistin. GSM-puhelin voidaan paikallistaa monella tavalla, joista yksi on tietenkin GPS, mutta myös verkon omaa kykyä ottaa ristisuuntima tuosta paikasta voidaan samalla tavoin hyödyntää. Tuo jälkimmäinen tapa paikantaa GSM-puhelin on oikeastaan vain merenkulussa käytettävän LORAN-paikannuksen muunnelma, ja toki myös LORAN-paikannuslaite voidaan koodata niin, että se lähettää samalla esimerkiksi laivan rekisteritietoja, jolloin maa-asema näkee aluksen tiedot.


Ja nykyään tuo laitteisto voidaan toteuttaa kaksisuuntaisesti, eli aluksen transponderi voidaan paikantaa LORAN-asemalta, samalla kuin aluksen radiosuuntimalaite ottaa suuntiman niin monesta asemasta, kuin silloin katsotaan tarpeelliseksi.  GPS paikannus perustuu siihen, että kun tuollainen laite pyytää paikannusta, niin silloin se lähettää palvelupyynnön satelliittien ryhmälle, joka ensin kohdentaa omat antenninsa tuohon laitteeseen, ja sitten ne lähettävät ikään kuin tekstiviestin tuolle laitteelle. Ja miten sitten liikkuvan laitteen paikallistaminen tapahtuu? Tuolloin GPS-satelliitti yksinkertaisesti paikantaa kohdettaan hyvin monta kertaa peräkkäin, jolloin se voi seurata kohdettaan reaaliajassa.


Tuollainen paikannin sitten varmaan lähettää hyvin mielenkiintoista dataa, varsinkin jos sen avulla paikannetaan esimerkiksi insinööriajoa suorittavaa henkilöä, eli tuossa tapauksessa poliisi sitten katsoo, keitä tuossa autossa istuu, ja missä päin he sitten käyvät ajamassa. Tällainen tilanne voisi olla tarpeen silloin, kun etsitään sellaisia tapauksia, missä henkilön epäillään ostaneen tuon ajosuoritteen. Samoin voidaan kysyä sitä, että missä päin tuo auto on ajellut, ja jos noissa tiedoissa on sitten eroja GPS-tietojen kanssa, niin silloin voidaan kyllä miettiä sitä, että miksi joku olisi noita tietoja vääristellyt.


Mutta noiden samojen paikannustietojen avulla voidaan myös esimerkiksi täsmäpommi kohdistaa maaliinsa. Eli tuollainen laite voi tietenkin auttaa esimerkiksi ISIS-taistelijoiden löytämisessä, mutta sillä voi olla myös kauhistuttavia sivuvaikutuksia. Tällaista välinettä voidaan hyödyntää esimerkiksi salamurha-operaatioissa, missä lentokoneesta pudotetaan paperista tehty täsmäpommi, joka voi sitten kadota räjähdyksessä "kuin tuhka tuuleen".


Tuollaisten STEALTH-pommien rakenne on oikeastaan sellainen, että pahviputkeen on suljettu voimakasta räjähdettä kuten RDX:ää, ja noiden aseiden vaikutus perustuu lähinnä paineeseen. Tuolla tavoin saadaan aikaan hyvin tarkasti rajattu tuhoalue, mutta sivuvaikutuksena on se, että tällainen ase tuhoutuu täysin. Nämä pommit kehitettiin aikoinaan F-117 "Nighthawk"-konetta varten, jotta kone olisi vaikeammin havaittavissa pommilastista tulevan tutkakaiun kautta, mutta myöhemmin niitä on alettu hyödyntää myös normaaleissa tarkkuuspommituksissa, ja esimerkiksi Clancyn kirjassa "Isku Kolumbiaan" tuollaisen aseen avulla eliminoidaan joukko huumekauppiaita.


Eli tuo pommi suunnataan siinä siten, että nuo ilmaiskut sitten saadaan naamioitua autopommi-iskuiksi, jolloin STEALTH- pommin selluloosasta tehty kuori häviäisi oikeassakin tilanteessa tuollaisen voimakkaan RDX-panoksen räjähdyksessä lähes täysin. Sellaisen räjähdyksessä katoavan pommin avulla voidaan saada todella ikävää jälkeä aikaan, jos joku haluaa ryhtyä ilkeäksi. Ja muistakaa että lentäjille ei tuolloin tarvitse kertoa sitä, että he suorittavat tuollaista operaatiota. Heille voidaan vaikka sanoa kyseessä olevan harjoitus, jossa testataan laser-tai GPS-hakeutuvien pommien toimintaa, ja jos käytetään ensin mainittua, niin silloin tietenkin vain maassa olevien ohjaajien pitää tietää tuo kohde, ja lentokoneen navigointilaitteessa  voi olla sellainen ruutu, missä ei näy karttoja ollenkaan, vaan pelkkä viiva, jota lentäjän pitää seurata. Tuolloin hän ei ehkä edes tiedä, mihin oikeasti tuollaisen pommin käy pudottamassa.

https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca...

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require elec...

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica...