Skip to main content

GPS on todella herkkä häirinnälle, joten sen seuraajaa etsitään kuumeisesti

F-15 Eagle harjoituslennolla

Koska GPS-laitteita häiritään yhä useammin, niin silloin täytyy kehittää uusia radioaalloista riippumattomia paikantamistapoja tuon tehokkaan mutta herkän laitteiston korvaajaksi, joista yksi lupaavimmista on käyttää satelliittiin kohdistettua koodattua LED-valoa lentokoneen erottamiseksi taustasta. Kyseinen laite olisi siis sellainen, että se näkyisi vaikkapa valokuvaustiedustelua suorittavan satelliitin kamerassa, ja sitten tuo laitteisto lähettää tuon kuvan alla lentäville hävittäjille, jotka voivat tuolla tavoin sitten paikantaa itsensä tuosta ilmakuvasta, jota tietenkin voidaan päivittää reaaliajassa. Ja tietenkin se toimisi myös korkealla lentävien ilmalaivojen sekä Global Hawk-lentokoneiden kanssa.


Taas on maailmalla tapahtunut kummia, ja Mustallamerellä on väitteiden mukaan  ilmennyt GPS-laitteiden häirintää eli “spoofausta”. Tuolloin joko tuota laitteistoa häiritään ECM-laitteilla, mikä estää satelliittien lähettämien paikannussignaalien pääsyn laivojen tai lentokoneiden sekä muiden laitteiden antenneihin. Kyseinen väline estää satelliitteihin tukeutuvan paikannukseen käytettävän laitteiston käytön, mikä varmasti alentaa esimerkiksi GPS-pohjaisen tarkkuusmittauksiin käyttettävien laitteistojen käytettävyyttä.



Tällöin talojen pohjien mittauksiin käytettävien laitteiden sekä GPS-hakeutuvien ohjusten tai pommien käyttö muuttuu mahdottomaksi, koska tuo satelliittien signaali ei läpäise häirintää. Toinen tapa häiritä tuota GPS-laitetta on yksinkertaisesti lähettää samantapaisia signaaleja, mitä aito satelliitti käyttää kohteeseen aitoa laitteistoa suuremmalla teholla. Tuolloin häirintää suorittava satelliitti vain “huutaa” tuon aidon satelliitin yli, ja tuo jälkimmäinen vaihtoehto voi olla oikeasti paljon vaarallisempi, kuin pelkkä GPS-laitteiston toiminnan estäminen. Näet jos tuon satelliitin paikannuslaitteen  koodit on murrettu, niin tilanne voi muuttua hyvin ikäväksi, koska tuolloin “rosvosatelliitti” voisi periaatteessa lähettää väärennettyjä paikannustietoja sen vaikutusalueella oleviin GPS-vastaanottimiin.


Tällaisella laitteistolla voidaan tehdä ainakin teoriassa sellainen temppu, että esimerkiksi ohjussukellusveneen kompassi käännetään niin sanoakseni ympäri. Tuolloin tilannetta voidaan verrata siihen, että jos sukellusvene ajaisi pohjoisen sijasta etelään, jolloin maailma olisi siihen nähden peilikuvana, ja tällöin voisi sitten seurauksena olla sellainen tilanne, että tuo sukellusvene sitten  laukaisee ohjuksia vahingossa omia kaupunkeja vastaan. Tai jos sama sitten tapahtuu lennossa olevalle risteilyohjukselle, niin se suorittaa lennon aivan oikein, mutta kuitenkin sen suunta olisi vastakkainen, kuin mitä olisi aiottu. Kun puhutaan tuollaisista GPS-laitteisiin kohdistuvista uhista, niin tällainen väitetty massiivinen häirintä varmasti sitten voisi merkitä sitä, että joku voisi harjoitella tuollaista operaatiota.  Tietenkin on olemassa myös vaihtoehtoisia paikannustapoja, jotka perustuvat kolmiomittaukseen.


Tuolloin laiva tai muu paikannusta tarvitseva on yleensä varustettu transponderilla, joka pitää sisällään laitteen tunnistuskoodin. Tuo väline voi toimia myös optisella alueella, eli kyseessä on tuolloin LED-valo, joka lähettää samanlaista koodia, kuin mitä esimerkiksi WLAN-verkko käyttää. Ja tuolloin kaksi kaukoputkea kohdennetaan tuohon lediin, joka ilmaisee silloin laitteen rekisterikoodin. Tämän jälkeen paikannuslaite sitten lähettää oman paikkatietonsa sekä kolmiomittauslaitteen kulmat tuolle paikannettavalle koneelle. Kyseisen järjestelmän avulla voidaan toteuttaa myös lentokoneiden välinen optinen WLAN, millä ne voivat jakaa tehokkaasti omien laitteidensa tietoja koneelta toiselle. Paikannuksessa optisten laitteiden ongelmana on se, että niillä pitää olla näköyhteys tuohon laitteistoon. Kuitenkin esimerkiksi yhdistettynä kaukokartoitus- tai valokuvaustiedustelua suorittavaan satelliittiin voisi tuollainen väline olla hyvin tehokas.


Tuolloin satelliitti lähettää lentokoneen digitaaliseen viestilaitteistoon  kuvan alueesta, missä se lentää, ja sitten tuo laser-led saa aikaan sen, että tietokone osaa sitten liittää lentokoneen tuohon valokuvaan piteenä, jossa on sen oma tunnistustieto.Tuolloin voidaan päästä samaan tarkkuuteen kuin GPS:ää käytettäessä, kuten alussa kirjoitin.


Näet jos taistelutilanteessa tuo satelliittipaikannin ei toimi, niin silloin joudutaan turvautumaan toisenlaisiin järjestelmiin, joiden toiminta on rajoittuneempaa. Eli laserin avulla ohjattavien pommien käyttö aiheuittaa seen, että rynnäkkökoneen lentäjän mahdollisuus lähestyä kohdettaan on rajoittuneempi, ja samoin kohteen tunnistamisessa sekä hyökkäyksessä on tuolloin ongelmia. Näet tuolloin lentokone joutuu navigoimaan kohteeseen esimerkiksi inertia-navigaatiojärjestelmän avulla, mikä ei ole niin joustava kuin GPS. Ja vaikka tuo pommi olisi sellainen, missä laserilla näytetään kohde, ja sen jälkeen pommin inertia- eli hyrrään perustuva navigaatiojärjestelmä lentää aseen kohteeseensa, niin silloin on lentokoneen lentäjän tai pommia kohdistavan operaattorin oltava todella tarkkana, koska jos tuo laser on väärin kohdennettu, niin silloin pommin tarkkuus kärsii.


Tietenkin on olemassa myös TV-hakeutuvia ohjuksia sekä pommeja, mutta niiden käyttö on samanlaista kuin laserilla ohjattavien aseiden käyttö, eli yleensä operaattori suuntaa pommin tai ohjuksen päässä olevan laserin kohteeseen, ja sitten tuo ase lähtee liukumaan tuota maalia kohti. Tuolloin aseessa oleva tietokone mittaa laserosoittimen kulman, ja sitten se ohjaa sen ohjaussiivekkeitä niin, että ase kääntyy kohti maaliaan. Joissakin pienissä risteilyohjuksissa on tällainen laite, ja noita aseita voidaan käyttää myös maalilennokkeina. Esimerkiksi Saksalainen “Kormoran”- lennokki kyetään varustamaan taistelukärjellä, ja kun se sitten partioi vihollisen ilmatilassa, mihin se voidaan pudottaa vaikka rynnäkkökoneesta. Kun tuo laite havaitsee vihollisen, niin sen operaattori antaa sitten käskyn hyökätä, jolloin siihen liitetty rakettimoottori syttyy, ja kone ohjataan kohteeseensa.

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...