Skip to main content

Miksi Venäjä on niin tarkka juuri Kaliningradin ilmatilasta?

"Project 1910 Kashalot" eli UNIFORM
Murmanskin satamassa

Kuten kaikki me olemme varmasti lukeneet, niin Venäjä on hyvin ärhäkkä lähettämään hävittäjiään hätistelemään nimenomaan Kaliningradin alueen lähellä lentäviä lentokoneita sekä laivoja. Samoin muiden koneiden ja laivojen pelottelemiseen käytettävä konetyyppi on näköjään SU-27-rynnäkköhävittäjä, jota pidetään yhtenä Venäjän ilmavoimien pelätyimmistä sekä eniten tehokkaista välineistä, niin se sitten panee miettimään, että mitä siellä Kaliningradissa sitten oikeastaan piilotellaan, kun niin nopeasti tuollaisia rynnäkköhävittäjiä lähettävät häiritsemään muita?

Kun tuota Kaliningradin alueen laivastotukikohtaa ajatellaan tarkasti, niin sen ero esimerkiksi Kronstadtin tukikohtaan nähden on se, että sieltä operoivat alukset pääsevät nopeasti suoran melko laajalle vesialueelle, missä ne voivat suorittaa manöövereitä paljon vapaammin kuin kapealla sekä karikkoiselle Suomenlahdella operoidessaan, jolloin esimerkiksi sukellusveneen on helpompi piileskellä merellä kuin lähtiessään Kronstadtista, ja sen operointialue on laajempi. Tuolloin veneen sijaintia on vaikeampi ennakoida kuin jos se liikkuisi kapealla merialueella kuten Suomenlahdella.


Uskoisin että esimerkiksi Kaliningradissa olevaan tukikohtaan on sijoitettu pienoissukellusveneitä, joita Venäjän laivasto käyttää rauhan aikana tiedusteluun sekä sodan sytytyttyä SPETSNAZ:in sukeltajaryhmien tukemiseen sekä väylien ja satamien miinoittamiseen. Pienoissukellusvene on oikeastaan vain kutistettu versio normaalista sukellusveneestä, ja se voi pienen kokonsa takia partioida esimerkiksi saaristossa, missä se kykenee liikehtimään paljon vapaammin kuin  70-metrinen KILO-luokan alus. Pienoissukellusvene voi iskeä kohteeseen samoilla aseilla kuin sen isommat "kollegat", mutta sen iskuvoima tietenkin on rajoittuneempi. Eli yleensä tuollaisessa noin 10-40 metriä pitkässä veneessä on usein torpedoita, mutta ne on asennettu veneen ulkopuolelle, jolloin niitä on yleensä kahdesta neljään.


Nämä veneet saattavat olla verustettu erilaisilla manipulaattoreilla, joilla ne kykenevät kuljettamaan konventionaalisia tai ydinräjähteellä varustettuja miinoja kohteisiin, kuten satamiin sekä kapeisiin väyliin. Tuollaiset miinat voidaan räjäyttää sekä SONAR-laukaisimilla tai sitten niissä on akustinen hydrofonitunnistin, joka tunnistaa kohteet, joita vastaan tuollaista räjähdettä kannattaa käyttää. Samoin kääpiö- tai pienoissukellusveneiden tehtävänä on asentaa esimerkiksi merenpohjaa pitkin kulkevien kaapeleiden lähisyyteen laitteita, joilla noita kaapeleita pitkin kulkevia signaaleja voidaan vakoilla.


Niissä on yleensä erityisherkkiä valokennoja, joilla nuo laitteet kykenevät havainnoimaan valokaapelissa kulkevaa valoa. Tuo havainnointi tapahtuu siten, että tuo kaapeli suljetaan äärimmäiseen pimeyteen, missä valokenno voi havainnoida tuon valokaapelin sisällä olevan valon kirkkauden muutoksia.  Tai sitten eräänlaiset hiukan akkukaapelia muistuttavat elektrodit, joilla nämä välineet voivat havainnoida kuparikaapelissa kulkevan sähkövirran jännite-eroja.  Noin 40-metriä pitkät erikoistehtäviin tehdyt Venäläiset  X-RAY (Project 678/1851 Nelma /X-ray) tai ydinkäyttöisen UNIFORM-luokan sukellusveneet ovat ehkä myös tarkoitettu muiden sukellusveneiden sekä pinta-alusten valtaamiseen. Noita veneitä ei Venäjällä kovin paljoa ole, joten niitä on käsitelty samoissa artikkeleissa.

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/678.htm


Kuten joskus olen kirjoittanut, niin tuollaiset erikoisoperaatioihin varatut veneet kuten 69-metriä pitkä ydinkäyttöinen UNIFORM  (Project 1910 "Kashalot") voidaan varustaa ulos työnnettävällä ilmalukolla, jonka väliseinän välistä pumpataan ilma pois, jolloin se tarttuu toisen sukellusveneen kylkeen tai pinta-aluksen pohjaan tällaisella metallisella imukupilla. Tämän jälkeen valtausryhmä voi leikata kohteen kyljestä palan esimerkiksi laserilla tai polttopuikolla, ja sitten kommandot voivat tunkeutua tuohon alukseen. Noita pienoissukellusveneitä voidaan siirtää paikasta toiseen esimerkiksi kuljettamalla niitä tavallisten laivojen pohjaan tehdyssä kuljetuskotelossa tai sitten ne voidaan kytkeä vaikka toiseen sukellusveneeseen, ja silloin niitä on vaikea havaita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashalot-class_submarine


Itämerellä noiden pienten sekä ketterien veneiden käytöstä on enemmän hyötyä kuin suurten sukellusveneiden käytöstä, vaikka toki Itämeren eteläosa tarjoaa hyvää tilaa myös esimerkiksi isojen ydinsukellusveneiden toiminnalle. Ja tuollaiset melko suuret esimerkiksi SIERRA (Project 945 "Barracuda" ) veneet voidaan ajaa Itämerelle Murmanskin kanavan kautta, jolloin niitä ei ehkä havaittaisi, jos muut laivat tekevät niille "äänimaskia", mikä tarkoittaa että niiden potkurin äänet peitetään muiden alusten potkurien metelillä, jotta esimerkiksi Suomen merivoimien vesikuuntelulaitteet eivät niitä havaitse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra-class_submarine

Mutta olisiko esimerkiksi risteilyohjuksilla varustetusta avomerellä tapahtuvaan toimintaan tarkoitetusta hyvin tulivoimaisesta 107 metriä pitkästä SIERRA-luokan veneestä Itämerellä Venäjälle mitään hyötyä on sitten kysymys, mihin ei ole vastausta. Mutta kuitenkin sen tulivoima varmasti riittäisi voittamaan suuren osan Itämeren maiden laivoista, ja sen risteilyohjukset voisivat konfliktissa aiheuttaa todella rumia tappioita NATO:lle, jos niillä isketään esimerkiksi Gdanskin, Hampurin sekä Kielin ja Kööpenhaminan satamiin, lentokentille sekä NATO:n ohjustorjunta-järjestelmän ohjuksia vastaan.  Ja tietenkin myös tehtaat ovat tämän SS-N-21 "Sampson" (K-10 "Granat") ohjusten kohteiden luettelossa.


Eli mikään heiveröinen väline tämä vene ei ole, koska se on varustettu tehokkailla risteilyohjuksilla sekä torpedoilla. Ja joidenkin asiantuntijoiden mielestä SIERRA ei ole ehkä tarkoitettu niinkään taistelusukellusveneeksi kuten esimerkiksi ALFA oli, vaan tuon SIERRA-luokan veneen tehtävänä olisi enemmänkin iskeä vihollisen maakohteita vastaan, joten Itämereltä tuleva risteilyohjuksin tehty hyökkäys voisi yllättää NATO:n pahasti. Se voisi hiipiä lähelle rannikkoa, ja iskeä hyvin tehokkaasti sekä rannikolla että sisämaassa olevia teollisuus ja sotilaskohteita vastaan.


Jos kohteet ovat esimerkiksi Hampurin lähellä olevia teollisuuskohteita, niin torpedoputkista ammuttavilla SS-N-21 "Sampson"-ohjuksilta ei kovin pitkään kestäisi lentää noihin kohteisiin. Lentokenttiä vastaan tuo ase voi käyttää rypäletaistelukärkeä tai se voidaan varustaa myös panssaria läpäisevällä konventionaalisella sekä ydinkärjellä, joten se on oikeastaan vain Venäjän kopio Tomahawk risteily-ohjuksesta, joten SS-N-21:tä käytetään varmasti samalla tavoin ja sen kärkien valikoima on varmaan samanlainen kuin Tomahawkin arsenaali on.


 http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/hultqvist%20puolustusministeri%20ven%C3%A4j%C3%A4-67482

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...