Skip to main content

Tapaus Amelia Earhart vuodelta 1937 on edelleen yksi maailman arvoituksellisimmista katoamisista

Amelia Earhart seisomassa
(1892-1937)
 Lockheed Electra E.10 nokan alla
 ennen katoamistaan


Amelia Earhartin (1892-1937) katoaminen vuonna 1937 on jostain syystä edelleen yksi maailman omituisimmista katoamistapauksista. Hänen ruumistaan etsitään yhä erittäin aktiivisesti, vaikka tuo nainen julistettiin kuolleeksi 5.1.1939, mikä on tietenkin joidenkin mielestä vähän liian nopeasti tehty oikeustoimi, koska tuolla Tyynellämerellä on paljon saaria, ja niiden tutkimiseen menee vielä moderneilla välineillä ja  menetelmillä hyvin kauan aikaa. Kyseinen oikeustoimi kuitenkin sai aikaan sen, että Earhartin mies kustantaja George P. Putnam (1887-1950) pääsi hänen omaisuutensa herraksi, ja joidenkin mielestä tuo Putnam minkä kanssa Earhart oli ollut naimisissa vuodesta 1931 olisi saattanut murhata Earhartin, mutta mitään todisteita tuosta väitteestä ei ole.


Kuitenkin tuo herra Putnam meni uusiin naimisiin 21.5.1939, mikä kertoo sitten hänen suhteestaan Earhartiin. Eli sen epäiltiin olevan lähinnä taloudellisiin syihin perustuva liitto, mutta kuitenkin Putnamilla ei rahasta ollut puutetta, joten ainakaan taloudellinen syy ei sitten ollut syy tuohon Earhartin murhaan. Vaikka joskus on eteen tullut sellaisia väitteitä, että Earhart olisi saanut avioliitossaan selville jotain Mafian asioita, ja siksi joutunut murhatuksi. Mutta kuten sanotaan, niin Putnamilla ei ainakaan tiettävästi ollut suhteita tuohon järjestöön. Tietenkin tuo kone: Lockheed Electra oli varmasti kiinnostanut ulkovaltojen tiedustelua, koska siinä oli paineistettu hytti, mikä mahdollisti paljon suuremman lentokorkeuden kuin perinteisissä koneissa, koska paineistettu hytti esti lentäjien ruumiinnesteiden kiehumisen, kun lennettiin äärimmäisissä korkeuksissa. Ja paineistettu hytti on stratosfäärikoneen toiminnan edellytys, ellei lentäjillä ole painepukua käytössään 


Ja joidenkin mielestä koko etsintää ei jostain syystä tuolloin edes haluttu suorittaa kunnolla, vaikka siihen osallistui useita laivoja sekä Japanista että USA:sta, ja esimerkiksi USS Lexington lähetti koneitaan suorittamaan etsintöjä. Tuo etsintä oli aikansa kallein, ja maksoi 4 miljoonaa dollaria. Viimeinen havainto Earhartista oli 2.7.1937, kun hän yritti yhteyttä radion kautta- Hän lensi katoamisen aikaan Lockheed Electra koneella maailman ympäri, ja syy tämän konetyypin valintaan oli se, että hän halusi lentää kaksimoottorista konetta, koska tuolloin saattaisi tulla ongelmia toisen moottorin kanssa.
Lockheed Electra USAF:in tunnuksilla
ennen Toista Maailmansotaa


Hän ei katoamisensa aikana kuitenkaan ollut ensimmäistä kertaa lentämässä yksin pitkiä matkoja, vaan oli lentänyt ennen yksin Atlantin yli. mutta ongelmallisin oli tietenkin Tyynenmeren ylitys, koska se vaati välilaskun Havaijilla, ja silloin tietenkin piti osua oikealle saarelle, Se tuotti varmaan eniten vaikeuksia. Tuolloin Earhart saattoi tietenkin saada lukemisekseen jonkun Tyynellämerellä lentäneen lentäjän ”nuotit”, ja tuolloin herää sellainen kysymys, että muistiko Earhart kysyä kummasta suunnasta lentäjä lähestyi tuota saarta?


Earhart ei toki lentänyt tuolloin vuonna 1937 tapahtuneella kohtalokkaalla lennolla konettaan yksin, vaan hänellä oli kaverinaan navigaattori Fred Noonan, jonka virhettä epäillään syyksi tuon koneen tuhoutumiseen sen matkatessa kohti Havaijia. Mutta kuten tiedämme, niin tuo lento oli siitä hyvin tyypillinen tapaus ilmailun historiassa, että vain Earhartin nimi muistetaan. Ja ehkä tuolla koneessa sitten oli tullut jonkinlainen riita tai kommunikaatiokatkos, ja ehkä Earhart oli unohtanut herättää ehkä hän vain unohti mainita Noonanille aikovansa ottaa pienet torkut Noonanin, tai sitten tapahtui päinvastoin siitä emme koskaan saisi tietää. Tai ehkä Noonan oli unohtanut merkitä koneen suunnan näihin papereihin.


Eli tuo lentäjä saattoi lentää reittilentoja posti lentokoneella, ja silloin hän lähestyi saarta aina samalta puolelta, jolloin Earhartin olisi pitänyt kysyä, kummasta suunnasta Idästä vai Lännestä hän tuota saarta lähestyi? Kuitenkin itseäni ihmetyttää, että miksi tuo lentäjä luovutti muistiinpanonsa Earhartille välittämättä perehdyttää tätä tuohon lentoon, joka oli kuitenkin paljon vaativampi kuin normaali postilento. Mutta saattoiko se että tuo ensimmäinen lento tapahtui toiseen suuntaan saattoi sitten aiheuttaa tuon naisen kuoleman. Eli kääntyikö hän vain yksinkertaisesti väärään suuntaan kesken lennon?


Tuolloin Earhart olisi sitten kuollut siksi, että hän oli vain unohtanut kääntää VOR-signaalin toisin päin, eli kun lentokone lensi tuolloin erittäin pitkiä matkoja meren päällä, niin lentokoneen lentäjän ei tarvinnut nähdä tähtiä, vaan noilla lentokentillä oli käytössään laite, mitä kutsutaan nimellä VOR, mikä on oikeastaan vain kaksi suunnattua radiolinkkiä, joiden välissä lentäen saattoi lentäjä sitten päätellä oliko hän lentämässä oikeaan suuntaan.


Mutta jos lentäjä lensi sitten vain yhden VOR-säteen mukaan, ja hän oli lähestymässä tuota kenttää vastakkaisesta suunnasta kuin yleensä, niin silloin tietenkin jos hän ei tehnyt tarkistusliikettä, niin hän lensi silloin poispäin tuosta reitistä, joka olisi vienyt hänet lentokentälle. Eli kuten tekstistä voidaan päätellä, niin Earhart katosi lennon aikana, ja tuota katoamista pidetään erittäin mystisenä, vaikka tuolloin lentäminen oli paljon vaarallisempaa kuin nykyään.


Joidenkin ihmisten mielestä tapaukseen liittyy jonkinlainen rikos, jonka motiivia ei kuitenkaan juuri kukaan ole kyennyt selvittämään. Tuolloin kysytään, että houkuteltiinko hänet pois reitiltä väärennetyillä radiokutsuilla sekä valoilla, joilla esitettiin että hän oli lähestymässä rantaa, mutta mikä tuon teon motiivi sitten oikeastaan olisi ollut? Se että tuosta tapauksesta kirjoitetaan todella paljon kiinnostaa varmasti monia, ja juuri tuo outo julkisuus varmasti sitten saa aikaan sen, että tapauksen ympärillä on edelleen paljon kohua.


Kun tuota lentoa ajatellaan, niin kuitenkin voidaan pitää hyvin epätodennäköisenä sitä, että Earhartin murhalle olisi ollut mitään motiivia. Toisaalta jos hän oli antanut ”pakit” jollekin kosijalleen, niin se sitten olisi voinut aiheuttaa sen, että joku tuhosi hänen koneensa. Toisaalta voidaan ehkä ajatella sitä, että jos tuo salaperäinen ”ihailija” olisi sitten tehnyt Earhardia varten ”nuotteja” tuolle lennolle olisi sitten ottanut nokkiinsa, ja jättänyt työnsä kesken, jolloin tuo VOR-signaalin muuttuminen peilikuvakseen olisi jäänyt merkitsemättä, kun tuo kirjoittaja olisi käskenyt ”hänen itse tehdä tämänkin työn”, mikä ehkä olisi sitten saattanut aiheuttaa Earhartin kuoleman.


Tai ehkä sitten Earhart olisi itse ryhtynyt tekemään lentosuunnitelmaa, mutta ei ollut huomannut, että ne oli jo tehty peilikuvakseen. Mutta miksi Earhart olisi kenenkään muun antanut tehdä tuota työtä, on tietenkin jäänyt selvittämättä, ja miksi sitten tuo salaperäinen kirjoittaja ei tuosta muutoksesta sitten mitään olisi kertonut tuolle lentäjättärelle osittain kumoaa tämän teorian. Eli tappoiko Amelie Earhartin vain se että jonkun piti käydä vessassa. 


Se mikä tekee tästä asiasta ihmeellisen on se, että vielä vuosikymmenien jälkeen paikalle tuodaan ruumiskoiria, vaikka Earhart on niin kauhean vanha tapaus. Kuitenkin tuoreempiakaan katoamisia ei noin intensiivisesti tutkita, ja se mikä tässä tapauksessa sitten kiinnostaakin on se, että sitä käsitellään kuin tuoreita tapauksia. Ja syyksi tuohon katoamiseen esitetään välillä Mafiaa tai Saksan tiedustelua, välillä UFO:ja sekä välillä inhimillistä erehdystä.  


Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...